O škole - MŠ 28. října 16 - Brno střed s výukou AJ

V předškolním věku prochází dítě sensitivním obdobím pro osvojování cizího jazyka, a proto je velmi důležité zvolit si kvalitní školu, která dá dítěti v tomto období vše, co potřebuje a navíc jej připraví na další jazykové vzdělávání v životě. Koncept třídy je postaven na zábavné a přirozené formě seznamování dětí s cizím jazykem, odbourávání bariér a strachu z mluveného projevu a komunikace, která je pro budoucí aktivní znalost a využitelnost jazyka to nejzásadnější. Děti si přirozeně osvojují cizí jazyk jako součást běžného života, opadá zde tak velmi častý strach z komunikace jak známe dobře my dospělí. Cílem předškolního vzdělávání není naučit dítě plynule hovořit anglicky, ale získat pozitivní vztah k tomuto jazyku, který mu umožní snadné další učení. Děti jsou během dne neustále s anglickým jazykem v kontaktu díky přítomnosti rodilé mluvčí. Anglická jazyk je součástí tématického programu, her, hudebních a pohybových bloků, ale především také každodenní běžné komunikace v souladu s Montessori vzdělávacím programem. Do denních činností je angličtina začleněna také prostřednictvím pohybových her spojených s vizualizací, dramatizací, písničkami, básničkami. Při výuce jsou také využívány interaktivní materiály. Děti se učí od úplného začátku nejdříve pozorováním, posloucháním a vnímáním s prvotním porozuměním. Záhy začnou děti na tyto pokyny reagovat, odpovídat a vzniká prostor pro další rozvoj. Úroveň komunikace je individuální a samozřejmě se odvíjí od úrovně znalosti dětí, aby mohlo každé dítě zažít své malé osobní vítězství v podobě porozumění a schopnosti odpovědět, bez ohledu na věk. Děti díky tomu mají postaveny dobré základy pro pozdější práci s jazykem, na rozdíl od minulých generací, znechucených a demotivovaných biflováním slovíček a gramatiky.

V Montessori pedagogice se klade velký důraz na tzv. „citlivá období", kdy se dítě nejsnadněji učí, lépe řečeno „absorbuje". V případě osvojování jazyka toto období nastává kolem druhého roku a trvá přibližně do 7 let věku dítěte.

Dlouhodobá studie v oblasti jazykového vzdělávání ukázala, že lidský mozek je schopen podchytit dva jazyky stejně snadno jako jeden. A co více nedochází k neurologickému zatížení. Nedávné výzkumy inteligence, tvořivosti myšlení a schopnosti chápání ukazují při srovnávání dvojjazyčných a jednojazyčných dětí na jasné výhody v učení pro dvojjazyčné děti. Děti, které se již v předškolním zařízení učí denně 2 hodiny hravou formou druhému jazyku, jsou po absolvování testů ve srovnávací skupině stejně dobré v prvním jazyce, ale lepší v matematice.

Marie Montessori se dále zabývala poznáváním, jakým způsobem děti „absorbují" jazyk bez vynaložení většího úsilí, zatímco dospělí musí při studiu tvrdě pracovat. Dítě, které prochází citlivým obdobím pro učení se lidské řeči, absorbuje jazyk, jeho fonetické vzory, slovní zásobu a gramatickou konstrukci, bez vědomého usílí. Je schopno se učit dvěma i více jazykům bez vzájemného rušení.

Prostředí školy

Prostředí je uspořádáno tak, aby umožnilo dítěti zkoumat a učit se samostatně, bez vnější pomoci. Je-li získání dovednosti rozloženo na tak malé kroky, které dítě může provádět bez pomoci dospělého, pak nepotřebuje dlouhý výklad, ale je schopno samostatně dojít k cíli.

Vnější prostředí nesmí svým uspořádáním působit chaoticky, a to především na malé děti, protože příliš mnoho podnětů ztěžuje orientaci. Všechny úkoly je třeba připravit tak, aby je dítě mohlo splnit samo. Návaznost úkolů a cvičení i uspořádání předmětů napomáhají dítěti v hledání řešení. Potom není nutné, aby učitel vysvětloval a učil. Nechá dítě dojít samostatně k cíli.

Prostor je rozlišen do oblastí: praktický život, senzorický materiál, matematika, jazyk kosmická výchova (biologie, botanika, zoologie, fyzika, chemie, zeměpis). Žádný předmět se neučí izolovaně. V učebních osnovách Montessori školy se předměty prolínají a vzájemně ovlivňují.

Pomůcky Montessori

Materiál pro děti předškolního věku je ukázkou uskutečnění principu malých, systematicky po sobě následujících učebních kroků. Kromě toho se zde užívá principu spirálového uspořádání učiva. To znamená, že se dítě setkává s týmž pojmem vícekrát, avšak při každém dalším setkání je pojem do cvičení zařazen v nových souvislostech a ukazují se jeho další znaky. V současné době je výhradním výrobcem Nienhuis v Holandsku.

Spolupráce s rodiči

Rodiče mají možnost kdykoliv se účastnit pobytu svého dítěte ve škole, společně vytváří program školy. Společné oslavy svátků, posezení s rodiči, výlety a různé programy mají za úkol podporovat vztahy mezi rodinou a školou. Pro nově přijaté děti se po dohodě s rodiči zavádí adaptační postup, nenásilné přivykání dítěte na prostředí školy Příprava na školu je chápána dlouhodobě (nejen před vstupem do školy), jejím základem je samostatnost, vytvoření potřebných sociálních a společenských návyků. Příprava na školu se nemůže provádět metodami školy, není zaměřena pouze na vědomí dětí. V tomto smyslu budou přípravu prezentovat učitelky i rodičům i učitelkám základní školy. Těšení se na školu a vytváření role budoucího školáka podpoří i návštěva dětí MŠ v základní škole, slavnostní zápis do školy.

Sportovní a ozdravný program

Požadavek zdárného tělesného rozvoje je zajišťován dostatkem pohybu. Pohybová cvičení jsou podřízena pohybové senzitivitě. Jejich význam spočívá mimo jiné v tom, že pomáhají utvářet smysl pro vnímání vlastního pohybu (kinestetické vnímání), které je předpokladem sebevědomí a uchování pohybových zkušeností

Lze je dělit na:

  1. cvičení čerpající náměty v běžném denním životě
  2. cvičení nehybnosti a ticha
  3. gymnastická a rytmická cvičení
  4. chůze po linii (elipse) - koncentrace pozornosti, koordinace pohybů a rovnováha

Zdraví děti podporují nabízené aktivity a činnosti jako prvky jógy, relaxační techniky, 2x ročně pobyt dětí na škole v přírodě, sportovní kroužky, pohybové aktivity začleňované do běžného dne.

Naší snahou je vytvořit pevný základ k budoucí spokojenosti a úspěšnosti v životě dítěte a později dospělého jedince. Počáteční úspěchy v MŠ i ZŠ jsou jistotou k vypěstování zdravého sebevědomí dítěte. Zdravý psychický vývoj současně upevňuje fyzické zdraví jedince.

Relaxační a pohybové chvilky, pohybové hry, využití nářadí, jsou denně zařazovány do programu dětí, vhodnou manipulací s předměty je rozvíjena i jemná motorika, cvičení syslů. Součástí tělesné pohody je příznivé klima, časté větrání, otužování, akustická pohoda.

Celý přístup k dítěti a jeho pobytu v mateřské škole je založen na úctě k jeho osobnosti, jeho individuálních schopností. Všechny metody jsou postaveny na pozitivním cítění a prožívání . Učitelky se snaží poznat možnosti a meze jednotlivých dětí, nabízejí jim dostatek činností, podporují sebedůvěru. Duševní pohoda je chápána jako součást zdraví. Veselá nálada humor, dobré vztahy mezi dětmi i dospělými jsou důležité pro předcházení pocitu stresu z jiného prostředí.

 MŠ 28. října s výukou AJ
Brno střed

Konference Montessori

Mateřská škola a základní škola Sluníčko - Montessori, s.r.o. 
(pobočka Brno, Bzenecká 4226/23) - ekatalog.czMateřské školy - ekatalog.cz